Background
x
Sök
Privat (inkl moms) Företag (exkl moms)
Köpvillkor

Applikationer

På den här sidan har vi samlat råd, tips och produktförslag för att du enkelt ska kunna ta hand om din gokart på bästa sätt.

Viskositet och Friktion

Att använda smörjmedel med hög kvalitet och rätt viskositet minskar friktion och slitage, samt ökar prestandan och energieffektiviteten.

Användning av smörjmedel med för hög vätskefriktion (eller viskositet) ger högre smord friktion och ökad tröghet i rörelsen, med sämre prestanda som resultat. Medan ett för tunt, lågvisköst smörjmedel, eller för liten mängd smörjmedel, kan ge upphov till metallisk kontakt vilket ger ökad friktion, värmeutveckling och stort slitage. Detta leder till sämre prestanda och i värsta fall haveri.

Vätskefriktion uppstår mellan vätskeskikt som rör sig i förhållande till varandra. Detta inre motstånd mot flöde kallas viskositet, alternativt visköst motstånd eller vätskefriktion. I normala termer beskrivs en vätskas viskositet som dess ”tjocklek”. Vatten är tunt och har låg viskositet, medan fett är tjockt och har hög viskositet.

+ Visa mer
- Stäng

Smörjning är ett sätt att minska friktion och slitage genom införandet av en friktionsreducerande film mellan rörliga ytor i kontakt. Många olika ämnen kan användas för att smörja en yta. Det kan vara flytande, fast eller ett plastmaterial. Olja och fett är de vanligaste smörjmedlen. Fett består av olja och ett förtjockningsmedel (t.ex. litium eller kalcium) för att få sin konsistens, medan oljan är det som faktiskt smörjer. Oljor kan vara syntetiska, vegetabiliska eller mineralbaserade samt en kombination av dessa. Applikationen bestämmer vilken olja, vanligen kallad basolja, som ska användas. Under extrema förhållanden kan syntetiska oljor vara fördelaktiga.

Smörjmedel som innehåller olja har ofta tillsatser som förbättrar basoljans egenskaper. Mängden tillsatser beror på vilken typ av olja och vilken applikation den ska användas för. Till exempel kan friktionsnedsättande PTFE adderas till smörjolja eller fett.

I miljöer som utsätts för extrema temperaturer, från kallt till varmt, kan ett viskositetsindex-förbättrare tillsättas. Dessa tillsatser är långa organiska molekyler som förblir sammanhopade i kalla förhållanden och lösgörs i varmare miljöer. Denna process förändrar oljans viskositet och gör att den flyter bättre under kalla förhållanden samtidigt som den behåller sina höga temperaturegenskaper.

De primära funktionerna för ett smörjmedel är att:

  • Minska friktionen
  • Förhindra slitage
  • Skydda utrustningen från korrosion
  • Styra temperatur (avleda värme)
  • Tillbringa en vätsketätning
  • Kontrollera kontaminering (transportera föroreningar till ett filter eller sump)
  • Överföringseffekt (hydraulik)

Ibland används funktionerna att minska friktionen och förhindra slitage omväxlande. Friktion är dock motståndet mot rörelse, och slitage är förlust av material till följd av friktion, kontaktutmattning och korrosion. Det finns en betydande skillnad. Faktum är att inte allt som orsakar friktion (t.ex. vätskefriktion) orsakar slitage, och inte allt som orsakar slitage (t.ex. kavitationserosion) orsakar friktion.

Att minska friktionen är ett viktigt mål för smörjning, men det finns många andra fördelar med denna process. Smörjande filmer kan hjälpa till att förhindra korrosion genom att skydda ytan från vatten och andra frätande ämnen. Dessutom spelar de en viktig roll för att kontrollera kontaminering inom system.

Smörjmedlet fungerar som en ledning där det transporterar föroreningar till filter som ska avlägsnas. Dessa vätskor hjälper också till med temperaturkontroll genom att absorbera värme från ytor och överföra den till en punkt med lägre temperatur där den kan avledas.

Mer information om viskositet och friktion (främst industriella applikationer)

Välj rätt viskositet

Vad är smörjfett

What Is Lubrication

Conserving Energy with These 6 Lubrication Practices

Understanding Your Bearings Prior to Lubrication

Lagersmörjmedel

För att uppnå bästa prestanda i hjul- och bakaxellager vill du använda ett lågvisköst smörjmedel med så lite motstånd (viskös friktion) som möjligt, men med fullgod smörjförmåga och korrosionsskydd. En tunn olja med låg viskositet ger normalt mindre motstånd jämfört med en tjockare olja eller fett, men med sämre smörjande egenskaper och kortare eftersmörjningsintervall. Detta i sin tur kan orsaka att lagret går varmt vilket resulterar i ökat rullmotstånd och slitage.

+ Visa mer/visa produktförslag
- Stäng

Tips:

  • Tvätta nya lager i ett bad med Premium Brake Cleaner eller thinner för att bli av med allt fett från tillverkningsprocessen, då det är mycket klibbigt och har hög viskös friktion.

Master Kart Bearing Syntoil är vår främsta produkt för prestanda och durabilitet i hjullager och bakaxellager. Den är också ett utmärkt val för kulleder och övriga kullager. Helsyntetisk olja med låg viskositet, förstärkt med PTFE som minskar friktionen och ger snabbare roterande lager och smidigare styrning.
Med sina utmärkta penetrerande egenskaper är detta ett exceptionellt smörjmedel som minskar friktion, skyddar i alla väderförhållanden och reducerar slitage.
(Eftersmörjningsintervall: var 20-60:e minut. Smörj med fördel efter varje heat eller träningspass.)
Temperaturområde -30°C till +180°C och tillfälliga temperaturer upp till +230°C.

Tips: Du kan också använda Master Kart Multi Lube PTFE för en ännu tunnare olja. Eller Master Kart Super Lube Plus för absolut bästa prestanda. (OBS; kortare eftersmörjningsintervall och mindre slitageskydd).

+ Visa fler
- Stäng

Xeramic Bearing Lube är speciellt utvecklad för optimal smörjning av bakaxel- och hjullager.
Den speciella samansättningen garanterar enastående smörjning med låg viskositet vilket resulterar i jämnare, snabbare roterande lager och hjälper även till att tränga undan vatten vid vått väder. Den är lämplig för alla kul- och rullager samt kulleder.
För bästa prestanda, applicera efter varje lopp eller träningspass.

Master High Pressure Grease
Om du skulle vilja använda ett fett för dina kullager är High Pressure Grease med PTFE det bästa valet. Master High Pressure Grease är ett helsyntetiskt vatten- och värmeresistent PTFE-fett för professionellt bruk. EP2-additiv gör att fettet förhindrar metallisk kontakt även vid mycket höga tryck. Den skyddar även mot korrosion och används för smörjning av lager, kulleder, glidytor etc. i alla väderförhållanden.
Temperaturområde: -30 ° C till + 170 ° C grader.

Master Kart Multi Lube PTFE är vårt tredje MASTER gokart-smörjmedel. Ett högraffinerat mineraloljebaserat smörjmedel med tillsatser av Teflon (PTFE) för extra smörjning och lägre friktion. Förstavalet för gas- och kopplingsvajrar. Kan även användas för kullager* och andra rörliga delar. Det är en allroundprodukt för all typ av underhåll.
Multi Lube PTFE har starka fuktdrivande egenskaper och ger ett gott skydd mot korrosion. Den smörjer med djupverkan och löser fastrostade detaljer samt tränger undan vatten. Angriper ej plast, lack eller gummi.
(*Eftersmörjningsintervall: Tätt, ca var 10-30:e minut. Smörj med fördel efter varje heat eller träningspass.)

Master Kart Super Lube Plus ger överlägsen prestanda. En mycket tunn olja som ger god smörjning med extremt lågt visköst motstånd.
Master Super Lube Plus är en snabbverkande och smörjande high end produkt, uppbyggd på jamaicansk Pimento-olja med de absolut bästa egenskaperna för de mest krävande applikationerna. Produkten ger en mycket tunn oljefilm, är högpenetrerande och förtränger vatten samt skyddar metallen mot korrosion. Genom sina exceptionella egenskaper kan produkten användas överallt där högre prestanda är önskvärt.
(Eftersmörjningsintervall: Tätt, ca var 10-30:e minut. Smörj med fördel efter varje heat eller träningspass.)
Temperaturområde: -10°C till +200°C.

Om du normalt använder en multispray (som WD40) för dina kullager kan du överväga att använda ett bättre smörjmedel. Vi rekommenderar starkt något av ovanstående, eller vår motsvarighet: Master Multi Max Eco. Denna produkt är också utmärkt för gas- och kopplingsvajrar.

Master Multi Max Eco Multispray är en smörjande och fuktavvisande helsyntetisk multispray.
Vår helsyntetiska Multi Max ECO är en multispray i absolut särklass, med oöverträffad prestanda och unika egenskaper när det kommer till hälsa och miljö.
MM 81 Multi Max Eco är en NSF H1 livsmedelsklassat helsyntetiskt universalsmörjmedel som reducerar friktion och slitage samt säkerställer drift och förlänger livslängden på utrustning, maskiner och rörliga delar. Produkten är smörjande, penetrerande, rostskyddande, fuktavvisande och rengörande och passar för alla typer av underhåll.

Kedjespray

Använd ett penetrerande smörjmedel av hög kvalitet som går in i länkarna och smörjer väl. Oljan skall ha god vidhäftning för att inte slungas av i höga hastigheter.

Kedjan bör smörjas sparsamt och ofta. De flesta kedjesprayer appliceras bäst i god tid innan körning för att låta oljan stelna och ”sätta sig”, vilket säkerställer god vidhäftning och fullgod smörjning under längre tid. Eftersmörj direkt efter varje pass medan kedjan är varmt.

Tvätta kedjan vid behov, speciellt om det fastnat grus eller annan smuts då detta sliter på både kedja och drev.

+ Visa mer/visa produktförslag
- Stäng

Bäst är att tvätta kedjan i ett bad med naftabaserat rengöringsmedel eller bensin. På språng är kraftfull Brake Cleaner ett gott alternativ. Vi rekommenderar vår Premium Brake Cleaner Eco som avdunstar långsammare och rengör mer effektivt. Eller Heavy Strong Cleaner – OBS var försiktig med plast- och gummidetaljer!

Master Kart Chain Lube består av en högkvalitativ olja med EP-egenskaper, med tillsatser av PIB för god vidhäftning. Den penetrerar och smörja länkarna väl. För bästa resultat spraya på ren kedja 20-30 minuter före användning för att låta verka och stelna.
Produkten har en 360°-ventil som gör att du kan hålla flaskan i vilken vinkel som helst, vilket förenklar applicering.

Fimo Special Lube Corse ”Racing”
För bästa resultat spraya på ren kedja 15-30 minuter före användning för att låta verka och stelna.

Xeramic Kart Chain Lube
Mer information kommer inom kort.

Xeramic Synthetic Chain Spray
Mer information kommer inom kort.

RK Kart Chain Lube Refresh
Mer information kommer inom kort

Bel-Ray Blue Tac Chain Lube is a high-performance, fully synthetic chain lube for all powersports chain applications. Developed with input from professional racing teams, Blue Tac Chain Lube offers an extremely tacky formula that will not fling off when used as directed. Professional racing teams and dyno tests have proven that even at speeds of 100 mph and up, Bel-Ray Blue Tac Chain Lube remains in place on your chain, providing the performance and protection you require. For racing kart applications, Blue Tac Chain Lube will ensure consistent power to the wheels with minimal power loss and clutch contamination during racing events. The tacky properties ensure TAG clutch hubs are protected from chain fling-off.

Bel-Ray Super Clean Chain Lube is an aerosol chain lube that utilizes the latest innovation in chain lubricant technology, combining unsurpassed anti-wear protection for long chain and sprocket life with an outer protective coating that will not attract dirt, sand, or grit and ABSOLUTELY WILL NOT FLING OFF when used as directed. Suitable for all O-, X-, Z-ring and roller type chains for street, off-road, and racing use.

Silkolene Titanium Dri Gel PTFE-förstärkt kedjespray med mycket hög vidhäftningsförmåga. Passar för både On- och Off-Road. Denna hyperstarka PTFE-förstärkta produkt slungas inte av ens i höga hastigheter och har exceptionella antislitage- och antikorrosionsegenskaper även under tuffa förhållanden. Silkolene Titanium Dri-Gel skyddar kedjan och ger den en vaxliknande vit finish. Passar alla kedjetyper inklusive O/X/Z-rings kedjor.

Silkolene Pro Chain
100% syntetisk Racing kedjespray passande för både On- och Off Road. Mycket goda smörjegenskaper med hög korrosionsbeständighet och vidhäftningsförmåga. Passar alla kedjetyper inklusive O/X/Z-rings kedjor. Applicering: Spraya ett tunt lager på insidan av en varm kedja och låt stå.

Smörjning av styrsystemet

För att få en smidig styrning måste alla detaljer vara välsmorda med en kvalitetsprodukt som minskar friktionen, tål tryck, tränger undan vatten och skyddar mot korrosion.

Kulleder, spindellager och rattstångslager smörjer du främst med penetrerande Master Kart Bearing Syntoil alternativt Master High Pressure Grease, båda är förstärka med friktionsreducerande PTFE.

Övre rattstångsstöd går att smörja med PTFE torrsmörjmedel, silikonspray eller med ett par droppar smörjolja, Syntoil fungerar utmärkt även här.

+ Visa mer/visa produktförslag
- Stäng

Master Kart Bearing Syntoil är vår främsta produkt för prestanda och durabilitet i hjullager och bakaxellager. Den är också ett utmärkt val för rattstångsstöd, kulleder och övriga kullager. Helsyntetisk olja med låg viskositet, förstärkt med PTFE som minskar friktionen och ger snabbare roterande lager och smidigare styrning. Med sina utmärkta penetrerande egenskaper är detta ett exceptionellt smörjmedel som minskar friktion, skyddar i alla väderförhållanden och reducerar slitage.

Master High Pressure Grease
Om du skulle vilja använda ett fett för dina kullager eller kulleder är High Pressure Grease med PTFE det bästa valet. Master High Pressare Grease är ett helsyntetiskt vatten- och värmeresistent PTFE-fett för professionellt bruk. EP2-additiv gör att fettet förhindrar metallisk kontakt även vid mycket höga tryck. Den Det skyddar även mot korrosion och används för smörjning av lager, kulleder, glidytor etc. i alla väderförhållanden.

Xeramic Bearing Lube är speciellt utvecklad för optimal smörjning av bakaxel- och hjullager, och den fungerar även utmärkt till styrleder.
Den speciella samansättningen garanterar enastående smörjning med låg viskositet vilket resulterar i jämnare, snabbare roterande lager och hjälper även till att tränga undan vatten vid vått väder. Den är lämplig för alla kul- och rullager samt kulleder.
För bästa prestanda, applicera efter varje lopp eller träningspass.

Master Kart Multi Lube PTFE är ett högraffinerat mineraloljebaserat smörjmedel med tillsatser av Teflon (PTFE) för extra smörjning och lägre friktion. Förstavalet för gas- och kopplingsvajrar. Kan även användas för kullager och andra rörliga delar. Det är en allroundprodukt för all typ av underhåll.
Multi Lube PTFE har starka fuktdrivande egenskaper och ger ett gott skydd mot korrosion. Den smörjer med djupverkan och löser fastrostade detaljer samt tränger undan vatten. Angriper ej plast, lack eller gummi.

Master Anti Friction Solvent Free Silicone är ett lösningsmedelsfritt vattenavvisande och friktionsnedsättande silikonfett som effektivt skyddar mot väder och vind samt fastfrysning. Ett smörjmedel som används till plast, metall, gummi, trä, textil etc. Produkten lägger sig som ett tjockare lager och impregnerar samt förlänger livslängden på exempelvis tätningar, packningar och andra gummi- och plastdetaljer. Produkten smörjer även kärvande transportband, reglage, gummilister, blixtlås, byrålådor etc. Master Anti Friction Silicone kan användas på de flesta material. Produkten fungerar också som ett formsläppmedel.
Temperaturintervall -30°C till +200°C.

Master Anti Friction Dry PTFE är ett utmärkt val för övre rattstångsstöd såväl som gas-/kopplingsvajrar.
Master Anti Friction Dry PTFE Lube är ett snabbtorkande släpp och antifriktionsmedel som har en god vidhäftningsförmåga och ger en torr glidyta på de flesta material såsom plast, textil, gummi, trä, metall, glas etc. Den ger en transparent torr PTFE-film med lång livslängd även under höga tryck. Friktionskoefficienten är extremt låg.

Smörja gasvajer och kopplingsvajer

För att gas- och kopplingsvajer på din gokart skall löpa friktionsfritt behöver de smörjas med en tunn olja som tränger undan vatten och minskar slitage.

Använd vajersmörjningsverktyget för att enklare trycka smörjmedel genom höljet och smörja hela vägen.

Master Kart Multi Lube PTFE är förstavalet för gas- och kopplingsvajrar. Ett högraffinerat mineraloljebaserat smörjmedel med tillsatser av Teflon (PTFE) för extra smörjning och lägre friktion.

+ Visa fler produktförslag
- Stäng

Master Multi Max Eco Multispray är en smörjande och fuktavvisande helsyntetisk multispray.
Vår helsyntetiska Multi Max ECO är en multispray i absolut särklass, med oöverträffad prestanda och unika egenskaper när det kommer till hälsa och miljö.
MM 81 Multi Max Eco är en NSF H1 livsmedelsklassat helsyntetiskt universalsmörjmedel som reducerar friktion och slitage samt säkerställer drift och förlänger livslängden på utrustning, maskiner och rörliga delar. Produkten är smörjande, penetrerande, rostskyddande, fuktavvisande och rengörande och passar för alla typer av underhåll.

WD-40 Multispray
Smörjande och rengörande multispray.

Xeramic Teflon
Mer information kommer inom kort.

Master Kart Super Lube Plus Master Super Lube Plus är en snabbverkande och smörjande high end produkt, uppbyggd på jamaicansk Pimento-olja med de absolut bästa egenskaperna för de mest krävande applikationerna. Produkten ger en mycket tunn oljefilm, är högpenetrerande och förtränger vatten samt skyddar metallen mot korrosion. Genom sina exceptionella egenskaper kan produkten användas överallt där högre prestanda är önskvärt.

Master Anti Friction Solvent Free Silicone är ett lösningsmedelsfritt vattenavvisande och friktionsnedsättande silikonfett som effektivt skyddar mot väder och vind samt fastfrysning. Ett smörjmedel som används till plast, metall, gummi, trä, textil etc. Produkten lägger sig som ett tjockare lager och impregnerar samt förlänger livslängden på exempelvis tätningar, packningar och andra gummi- och plastdetaljer.
Temperaturintervall -30°C till +200°C.

2-taktsoljor

Vi tillhandahåller de vanligast förekommande tvåtaktsoljorna för karting. De flesta är listade och godkända av SBF, i annat fall framgår detta i produktbeskrivningen.

Du hittar SBF’s lista här: Oljelista 2024

Red Line 2T Kart Racing Oil
Two-Stroke Kart Oil är en fullsyntetisk esterbaserad super-premium olja.

Motul Grand Prix 2T
Helsyntetisk 2-taktsolja för tävlingskartar. Baserad på 100% syntetiska estrar.

Eni Kart 2T
Syntetisk kvalitetsolja innehållande castorolja.

Xeramic Synmax 2T
Helsyntetisk 2-taktsolja för tävlingskartar.

Xeramic Castor
Castorbaserad 2-taktsolja för tävlingskartar.

Rotax XPS Castor
Castorbaserad 2-taktsolja för Rotax Max-motororerna.
Den officiella oljan för Rotax Max Challenge. Obligatorisk att använda i RMC-serien.

Rotax XPS DYE
Helsyntetisk 2-taktsolja speciellt utvecklad för Rotax Max-motororerna.

Aspen Two Stroke
F.n. ej i lager

Wladoil K2T
F.n. ej i lager

Wrooam Factory Racing 2T Kart Engine Oil
F.n. ej i lager

Midland Synqron 2 Cycle Fully Syntetic Low Smoke
F.n. ej i lager

Liqui Moly Race Tec 2T Motor Oil
F.n. ej i lager

Shell Advance Ultra 2T
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Silkolene Pro KR2
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Elf HTX 909
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Elf HTX 976+
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Bel-Ray H1-R Racing 100% Synthetic Ester 2T Engine Oil
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Växellådsoljor

Hos oss hittar du växellådsolja från Xeramic, XPS, Red Line och Eni.

Söker du något speciellt som vi inte lagerför tar vi gärna hem det åt dig.

Bromsvätskor

Vi har bromsvätska DOT 4, DOT 5, DOT 5.1 från Xeramic, Eni, Red Line, Bel-Ray m.fl.

Underhåll, tvätt och rengöring

Läs våra tips om hur du bäst underhåller din kart med våra rengörande, skyddande och smutsavvisande produkter.

Att regelbundet rengöra din kart, utrustning, verktyg och arbetsplats hjälper dig att hålla ditt material i ett väl fungerande skick, och du undviker onödigt slitage såväl som tråkiga överraskningar. (Dessutom är det trevligare och enklare att jobba med en ren bil.)

När du rutinmässigt rengör och går igenom karten hittar du fel och brister som annars är lätta att missa, såsom lösa skruvar, delar som saknas eller skador.

+ Visa mer
- Stäng

Obs: Låt aldrig rengöringsmedel torka in.
Tips:

  • Glöm inte att smörja kedja, lager och andra rörliga delar direkt efter tvätt.
  • Behandla alltid avgasrör, bakaxel och andra delar av obehandlad metall med rostskyddsolja/multispray.
  • Putsa plast, dekaler etc med multispray eller silikonspray för att få en blank och smutsavvisande yta.

Gå igenom och torka av karten efter varje träning eller heat. I takt med att du mekar med karten kan du med fördel passa på att rengöra och smörja delarna du arbetar med.

Ha alltid dessa produkter nära tillhands:
Racing Wipes, ett måste i varje verkstad, tält och verktygslåda
Brake Cleaner
Multi Max - smörjande och fuktavvisande helsyntetisk multispray
Lagersmörjmedel
Kedjespray
Allroundrengöringsmedel:
Super Foam Eco är versatil och skonsam. Den kan användas till hela karten och är utmärkt till hjälm och visir. Fungerar även i depån för att rengöra arbetsytor, verktyg och maskiner. Perfekt i bilen och husvagnen, på textil, och som handtvätt där du inte har vatten tillgängligt.
Krafttvätt och Dasty är andra mångsidiga alkaliska rengöringsmedel för att torka av karten, arbetsbänken, verktyg och maskiner.

Grundlig tvätt
Då och då, speciellt efter körning i regn eller efter en avåkning, är det en god idé att tvätta karten grundligt. För bäst resultat och för att underlätta arbetet är det viktigt att använda rätt rengöringsmedel. Rätt produkt löser motsvarade smuts enkelt och effektivt, ”lika löser lika”. (Läs mer om rengöringsmedel nedan.)

Montera av motor, tank, plast etc för att komma åt att rengöra grundlig. Och/eller spola rent med vattenslang eller högtryckstvätt (spola förnuftigt och var försiktig på känsliga områden). Tvätta först bort olja med kallavfettning. Spraya på, låt verka, hjälp till att lösa upp smutsen med borste vid behov och skölj/torka av.

Rengör därefter hela karten med ett alkaliskt rengöringsmedel, eller skumtvättmedel tillsammans med en mjuk multiborste.

Du hittar lämpliga borstar och svampar här.
Tips:

  • Använd Mirakelsvamp för att få bort gummi från plast och dekaler.
  • Använd Skrubbnylon tillsammans med rostlösare/multispray för att putsa bort rost från bakaxlar, avgasrör etc.

Makita Högtryckstvätt DHW080Z (Lågtryck / Högtryck)
I vårt verktygssortiment från Makita hittar du en praktiskt och mycket funktionsduglig batteridriven högtryckstvätt. Två lägen för lågt eller högt tryck. Tack vare dess enkla bärbarhet och medföljande vattentank/förvaringsbox är högtryckstvätten perfekt i depån eller på platser där tillgång till vatten och el är begränsad.

Rengöringsmedel

Rengöring - processen att avlägsna smuts - delas in i fyra faktorer som påverkar resultatet. Dessa faktorer är mekanisk bearbetning, temperatur, kemisk koncentration (rengöringsmedel) samt tid.

+ Visa mer
- Stäng

Hur de här faktorerna samverkar och påverkar rengöringsprocessen visas i en modell som kallas Sinners cirkel.

De fyra faktorerna fungerar som tårtbitar i en cirkel. Om en av dem minskas, (om man exempelvis inte kan använda kemikalier) måste en eller flera av de övriga ökas för att uppnå samma resultat (exempelvis mer mekanisk bearbetning under längre tid).

Mekanisk bearbetning inkluderar olika verktyg som borstar, trasor eller högtryckstvätt.

Kemikalien är den mest komplexa faktorn i rengöringen. Här gäller det att välja rätt typ av rengöringsmedel för att få bästa resultatet.

Det finns en mängd olika rengöringsmedel, alla med olika styrka och användningsområden. Använd inte starkare rengöringsmedel än nödvändigt. Rätt produkt löser motsvarade smuts enkelt och effektivt.

+ Visa mer/produktförslag
- Stäng

Handrengöring

  • Handrengöring Flexible är en effektiv handrengöring, perfekt i depån då den kan användas både med eller utan sköljning. Applicera på torr hud, gnugga händerna tills smutsen är lös. Torka av eller skölj med vatten.
  • Xeramic handrengöring
  • Master Protect Barrier Foam - Smutsavvisande handskum, "osynlig handske”
    Skummet lämnar en skyddande film på händerna och förhindrar smuts att tränga ner i huden. Filmen skyddar och underlättar rengöring av händerna.

Allrengöring, milda rengöringsmedel
Ph-neutrala och skonsamma allroundrengöringsmedel.

Brake Cleaner, lösningsmedel och alkohol Brake Cleaner, eller bromsrengöring, är nog det vanligaste rengöringsmedlet i depån. Bara för att det heter Brake Cleaner är inte alltid samma sak, de kan ha väldigt varierande kvalitet och priset kan skilja kraftigt. Våra olika Brake Cleaner’s håller mycket hög kvalitet. Master Brake Cleaner är heptanbaserat, och Premium Brake Cleaner Eco baseras på en blandning av acetaler, alkoholer och alifatiska kolväten för effektivast möjliga rengöring med mindre miljöpåverkan.
I vårt sortiment finns även aerosol med kraftfullt lösningsmedel, citrusrengöring etc.

Kallavfettning är naftabaserat rengöringsmedel som effektivt löser petroleumbaserad smuts såsom olja, fett, kedjespray etc enligt principen lika löser lika. Här har alkaliskt rengöringsmedel ingen eller låg upplösande effekt.

Alkaliska rengöringsmedel är basiska (pH ca 8-12) avfettningsmedel som löser organisk smuts och vegetabiliskt fett.

* Var försiktig med högalkaliska medel på glasfiber, plexiglas, vattenbaserad färg...

Oxidlösare
Effektiv och skonsam på aluminium, plast, lack etc. Används t.ex. för fälgtvätt och för att avlägsna sura föroreningar, rost/flygrost, salt etc

Lim, gänglåsningar och packningsmassa

Klicka här för att komma till kategorin.

Fästa med buntband, tejp och flexibla kardborreband

Vi har ett brett sortiment buntband, från korta 2,6x100 mm till riktigt långa 7,2x950 mm. Även öppningsbara för återanvändning, samt smidiga kardborrestrips.

I vårt utbud finner du även en mängd tejper, såsom vanlig eltejp och silvertejp av riktigt bra kvalitet med mycket god vidhäftning! Även vibrationsdämpande självhäftande skum. Dubbelhäftande tejp och dubbelsidiga fästkuddar som tål tuffa miljöer.

Kika även på våra praktiska nylonspännband med kardborrefästning. Finns både fasta och elastisk, perfekt för att spänna fast startbatteri, luftburk eller lättare packning i släpet/bussen.

Klicka här för att komma till kategorin. (länk kommer)

Övriga applikationer / produkter

Förutom våra egna MASTER-serie saluför vi andra smörjmedel, drivmedel, förbrukningsmaterial, verktyg och depåutrustning från ledande varumärken inom karting och motorsport. Förutom våra egna MASTER-serie saluför vi andra smörjmedel, drivmedel, förbrukningsmaterial, verktyg och depåutrustning från ledande varumärken inom karting och motorsport.