Background
0
Ställ in språk/pris ▼
Privat (inkl moms) Företag (exkl moms)
Köpvillkor
Logga in Återförsäljare
Sök
Produkter
+
+
+
Privat (inkl moms) Företag (exkl moms)
Köpvillkor

Viskositet och Friktion

Att använda smörjmedel med hög kvalitet och rätt viskositet minskar friktion och slitage, samt ökar prestandan och energieffektiviteten.

Användning av smörjmedel med för hög vätskefriktion (eller viskositet) ger högre smord friktion och ökad tröghet i rörelsen, med sämre prestanda som resultat. Medan ett för tunt, lågvisköst smörjmedel, eller för liten mängd smörjmedel, kan ge upphov till metallisk kontakt vilket ger ökad friktion, värmeutveckling och stort slitage. Detta leder till sämre prestanda och i värsta fall haveri.

Vätskefriktion uppstår mellan vätskeskikt som rör sig i förhållande till varandra. Detta inre motstånd mot flöde kallas viskositet, alternativt visköst motstånd eller vätskefriktion. I normala termer beskrivs en vätskas viskositet som dess ”tjocklek”. Vatten är tunt och har låg viskositet, medan fett är tjockt och har hög viskositet.

[+] Visa mer
[-] stäng

Smörjning är ett sätt att minska friktion och slitage genom införandet av en friktionsreducerande film mellan rörliga ytor i kontakt. Många olika ämnen kan användas för att smörja en yta. Det kan vara flytande, fast eller ett plastmaterial. Olja och fett är de vanligaste smörjmedlen. Fett består av olja och ett förtjockningsmedel (t.ex. litium eller kalcium) för att få sin konsistens, medan oljan är det som faktiskt smörjer. Oljor kan vara syntetiska, vegetabiliska eller mineralbaserade samt en kombination av dessa. Applikationen bestämmer vilken olja, vanligen kallad basolja, som ska användas. Under extrema förhållanden kan syntetiska oljor vara fördelaktiga.

Smörjmedel som innehåller olja har ofta tillsatser som förbättrar basoljans egenskaper. Mängden tillsatser beror på vilken typ av olja och vilken applikation den ska användas för. Till exempel kan friktionsnedsättande PTFE adderas till smörjolja eller fett.

I miljöer som utsätts för extrema temperaturer, från kallt till varmt, kan ett viskositetsindex-förbättrare tillsättas. Dessa tillsatser är långa organiska molekyler som förblir sammanhopade i kalla förhållanden och lösgörs i varmare miljöer. Denna process förändrar oljans viskositet och gör att den flyter bättre under kalla förhållanden samtidigt som den behåller sina höga temperaturegenskaper.

De primära funktionerna för ett smörjmedel är att:

  • Minska friktionen
  • Förhindra slitage
  • Skydda utrustningen från korrosion
  • Styra temperatur (avleda värme)
  • Tillbringa en vätsketätning
  • Kontrollera kontaminering (transportera föroreningar till ett filter eller sump)
  • Överföringseffekt (hydraulik)

Ibland används funktionerna att minska friktionen och förhindra slitage omväxlande. Friktion är dock motståndet mot rörelse, och slitage är förlust av material till följd av friktion, kontaktutmattning och korrosion. Det finns en betydande skillnad. Faktum är att inte allt som orsakar friktion (t.ex. vätskefriktion) orsakar slitage, och inte allt som orsakar slitage (t.ex. kavitationserosion) orsakar friktion.

Att minska friktionen är ett viktigt mål för smörjning, men det finns många andra fördelar med denna process. Smörjande filmer kan hjälpa till att förhindra korrosion genom att skydda ytan från vatten och andra frätande ämnen. Dessutom spelar de en viktig roll för att kontrollera kontaminering inom system.

Smörjmedlet fungerar som en ledning där det transporterar föroreningar till filter som ska avlägsnas. Dessa vätskor hjälper också till med temperaturkontroll genom att absorbera värme från ytor och överföra den till en punkt med lägre temperatur där den kan avledas.

Mer information om viskositet och friktion (främst industriella applikationer)

Välj rätt viskositet

Vad är smörjfett

What Is Lubrication

Conserving Energy with These 6 Lubrication Practices

Understanding Your Bearings Prior to Lubrication

Hjullager och bakaxellager

För att uppnå bästa prestanda i hjul- och bakaxellager vill du använda ett lågvisköst smörjmedel med så lite motstånd (viskös friktion) som möjligt, men med fullgod smörjförmåga. En tunn olja med låg viskositet ger normalt mindre motstånd jämfört med en tjockare olja eller fett, men med sämre smörjande egenskaper och kortare eftersmörjningsintervall. Detta i sin tur kan orsaka att lagret går varmt vilket resulterar i ökat rullmotstånd och slitage.

[+] visa mer/visa produktförslag
[-] stäng

Tips: Tvätta nya lager i ett bad med Premium Brake Cleaner eller thinner för att bli av med allt fett från tillverkningsprocessen, då det är mycket klibbigt och har hög viskös friktion.

Master Kart Bearing Syntoil är vår främsta produkt för prestanda och durabilitet i hjullager och bakaxellager. Den är också ett utmärkt val för kulleder och övriga kullager. Helsyntetisk olja med låg viskositet, förstärkt med PTFE som minskar friktionen och ger snabbare roterande lager och smidigare styrning.

Med sina utmärkta penetrerande egenskaper är detta ett exceptionellt smörjmedel som minskar friktion, skyddar i alla väderförhållanden och reducerar slitage.

(Eftersmörjningsintervall: var 20-60:e minut. Smörj med fördel efter varje heat eller träningspass.)

Temperaturområde -30°C till +180°C och tillfälliga temperaturer upp till +230°C.

Tips: Du kan också använda Master Kart Multi Lube PTFE för en ännu tunnare olja. Eller Master Kart Super Lube Plus för absolut bästa prestanda. (OBS; kortare eftersmörjningsintervall och mindre slitageskydd).

[+] Visa fler
[-] stäng

Master Kart Super Lube Plus ger överlägsen prestanda. En mycket tunn olja som ger god smörjning med extremt lågt visköst motstånd.

(Eftersmörjningsintervall: Tätt, ca var 10-30:e minut. Smörj med fördel efter varje heat eller träningspass.)

Master Super Lube Plus är en snabbverkande och smörjande high end produkt, uppbyggd på jamaicansk Pimento-olja med de absolut bästa egenskaperna för de mest krävande applikationerna. Produkten ger en mycket tunn oljefilm, är högpenetrerande och förtränger vatten samt skyddar metallen mot korrosion. Genom sina exceptionella egenskaper kan produkten användas överallt där högre prestanda är önskvärt. Temperaturområde: -10°C till +200°C.

Master Kart Multi Lube PTFE är vårt tredje MASTER gokart-smörjmedel. Ett högraffinerat mineraloljebaserat smörjmedel med tillsatser av Teflon (PTFE) för extra smörjning och lägre friktion. Förstavalet för gas- och kopplingsvajrar. Kan även användas för kullager* och andra rörliga delar. Det är en allroundprodukt för all typ av underhåll.

Multi Lube PTFE har starka fuktdrivande egenskaper och ger ett gott skydd mot korrosion. Den smörjer med djupverkan och löser fastrostade detaljer samt tränger undan vatten. Angriper ej plast, lack eller gummi.

(*Eftersmörjningsintervall: Tätt, ca var 10-30:e minut. Smörj med fördel efter varje heat eller träningspass.)

Master High Pressure Grease
Om du skulle vilja använda ett fett för dina kullager är High Pressure Grease med PTFE det bästa valet. Master High Pressure Grease är ett helsyntetiskt vatten- och värmeresistent PTFE-fett för professionellt bruk. EP2-additiv gör att fettet förhindrar metallisk kontakt även vid mycket höga tryck. Det skyddar även mot korrosion och används för smörjning av lager, kulleder, glidytor etc. i alla väderförhållanden.

Temperaturområde: -30 ° C till + 170 ° C grader.

Om du normalt använder en multispray (som WD40) för dina kullager kan du överväga att använda ett bättre smörjmedel, något av ovanstående eller vår motsvarighet: Rust Release Eco Multispray med grafit och MoS2. Denna produkt är också utmärkt för gas- och kopplingsvajrar.

Master Penetrant Rust Releaser Eco är baserad på en högraffinerad mycket tunnflytande mineralolja med tillsatser av Molybdendisulfid för bästa smörjförmåga samt långtidsverkande rostskydd. Produkten tränger in och lossar fastrostade bultar, muttrar, rördelar och liknande förband. Tillsatserna ökar penetrationsförmågan, påskyndar rostlösandet, minskar friktionen samt motverkar rostbildning på nytt. Master Penetrant Rust Releaser Eco är ett utmärkt val när det gäller prestanda, och påverkan på hälsa och miljö.

(Om den används på hjul-/bakaxellager, använd rikligt före varje heat eller träning. Smörj var 10-30:e minut).

Tips: Använd hellre Master Kart Bearing Syntoil för prestanda och bästa hållbarhet i lager.

Kedjespray

Använd ett penetrerande smörjmedel av hög kvalitet som går in i länkarna och smörjer väl. Oljan skall ha god vidhäftning för att inte slungas av i höga hastigheter.

Kedjan bör smörjas sparsamt och ofta. Applicera kedjespray i god tid innan körning för att låta oljan stelna och ”sätta sig”, vilket säkerställer god vidhäftning och fullgod smörjning under längre tid. Eftersmörj direkt efter varje pass medan kedjan är varm.

Tvätta kedjan vid behov, speciellt om det fastnat grus eller annan smuts då detta sliter på både kedja och drev.

[+] Visa mer/visa produktförslag
[-] stäng

Bäst är att tvätta kedjan i ett bad med naftabaserat rengöringsmedel eller bensin. På språng är kraftfull Brake Cleaner ett gott alternativ. Vi rekommenderar vår Premium Brake Cleaner Eco som avdunstar långsammare och rengör mer effektivt. Eller Heavy Strong Cleaner – OBS var försiktig med plast- och gummidetaljer!

Master Kart Chain Lube består av en högkvalitativ olja med EP-egenskaper, med tillsatser av PIB för god vidhäftning. Den penetrerar och smörja länkarna väl. För bästa resultat spraya på ren kedja 20-30 minuter före användning för att låta verka och stelna.

Produkten har en 360°-ventil som gör att du kan hålla flaskan i vilken vinkel som helst, vilket förenklar applicering.

Bel-Ray Blue Tac Chain Lube is a high-performance, fully synthetic chain lube for all powersports chain applications. Developed with input from professional racing teams, Blue Tac Chain Lube offers an extremely tacky formula that will not fling off when used as directed. Professional racing teams and dyno tests have proven that even at speeds of 100 mph and up, Bel-Ray Blue Tac Chain Lube remains in place on your chain, providing the performance and protection you require. For racing kart applications, Blue Tac Chain Lube will ensure consistent power to the wheels with minimal power loss and clutch contamination during racing events. The tacky properties ensure TAG clutch hubs are protected from chain fling-off.

Silkolene Pro Chain
100% syntetisk Racing kedjespray passande för både On- och Off Road. Mycket goda smörjegenskaper med hög korrosionsbeständighet och vidhäftningsförmåga. Passar alla kedjetyper inklusive O/X/Z-rings kedjor. Applicering: Spraya ett tunt lager på insidan av en varm kedja och låt stå.

Silkolene Titanium Dri Gel PTFE-förstärkt kedjespray med mycket hög vidhäftningsförmåga. Passar för både On- och Off-Road. Denna hyperstarka PTFE-förstärkta produkt slungas inte av ens i höga hastigheter och har exceptionella antislitage- och antikorrosionsegenskaper även under tuffa förhållanden. Silkolene Titanium Dri-Gel skyddar kedjan och ger den en vaxliknande vit finish. Passar alla kedjetyper inklusive O/X/Z-rings kedjor.

Smörjning av styrsystemet

För att få en smidig styrning måste alla detaljer vara välsmorda med en kvalitetsprodukt som minskar friktionen, tål tryck och tränger undan vatten.

[+] Visa mer/visa produktförslag
[-] stäng

Master Kart Bearing Syntoil är vår främsta produkt för prestanda och durabilitet i hjullager och bakaxellager. Den är också ett utmärkt val för rattstångsstöd, kulleder och övriga kullager. Helsyntetisk olja med låg viskositet, förstärkt med PTFE som minskar friktionen och ger snabbare roterande lager och smidigare styrning. Med sina utmärkta penetrerande egenskaper är detta ett exceptionellt smörjmedel som minskar friktion, skyddar i alla väderförhållanden och reducerar slitage.

Master Kart Multi Lube PTFE är ett högraffinerat mineraloljebaserat smörjmedel med tillsatser av Teflon (PTFE) för extra smörjning och lägre friktion. Förstavalet för gas- och kopplingsvajrar. Kan även användas för kullager och andra rörliga delar. Det är en allroundprodukt för all typ av underhåll.

Multi Lube PTFE har starka fuktdrivande egenskaper och ger ett gott skydd mot korrosion. Den smörjer med djupverkan och löser fastrostade detaljer samt tränger undan vatten. Angriper ej plast, lack eller gummi.

Master Kart Super Lube Plus Master Super Lube Plus är en snabbverkande och smörjande high end produkt, uppbyggd på jamaicansk Pimento-olja med de absolut bästa egenskaperna för de mest krävande applikationerna. Produkten ger en mycket tunn oljefilm, är högpenetrerande och förtränger vatten samt skyddar metallen mot korrosion. Genom sina exceptionella egenskaper kan produkten användas överallt där högre prestanda är önskvärt.

Master High Pressure Grease
Om du skulle vilja använda ett fett för dina kullager är High Pressure Grease med PTFE det bästa valet. Master High Pressare Grease är ett helsyntetiskt vatten- och värmeresistent PTFE-fett för professionellt bruk. EP2-additiv gör att fettet förhindrar metallisk kontakt även vid mycket höga tryck. Den Det skyddar även mot korrosion och används för smörjning av lager, kulleder, glidytor etc. i alla väderförhållanden.

Master Anti Friction Dry PTFE är ett utmärkt val för övre rattstångsstöd såväl som gas-/kopplingsvajrar.

Master Anti Friction Dry PTFE Lube är ett snabbtorkande släpp och antifriktionsmedel som har en god vidhäftningsförmåga och ger en torr glidyta på de flesta material såsom plast, textil, gummi, trä, metall, glas etc. Den ger en transparent torr PTFE-film med lång livslängd även under höga tryck. Friktionskoefficienten är extremt låg.

Oljor

Vi tillhandahåller de vanligast förekommande tvåtaktsoljorna för karting. De flesta är listade och godkända av SBF, i annat fall framgår detta i produktbeskrivningen.

Du hittar SBF’s lista här: Oljelista 2022

Red Line 2T Kart Racing Oil
Two-Stroke Kart Oil är en fullsyntetisk esterbaserad super-premium olja.

Motul Syntet Kart
Helsyntetisk 2-taktsolja för tävlingskartar. Baserad på 100% syntetiska estrar.

Eni Kart 2T
Syntetisk kvalitetsolja innehållande castorolja.

Xeramic Synmax 2T
Helsyntetisk 2-taktsolja för tävlingskartar.

Xeramic Castor
Castorbaserad 2-taktsolja för tävlingskartar.

XPS Rotax DYI
Den bästa 2-taktsoljan speciellt utvecklad för Rotax Max motororerna.

Shell Advance Ultra 2T
F.n. ej i lager

Wladoil K2T
F.n. ej i lager

Silkolene Pro KR2
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Elf HTX 909
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Elf HTX 976+
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Bel-Ray H1-R Racing 100% Synthetic Ester 2T Engine Oil
Ej SBF-listad. F.n. ej i lager.

Bromsvätska

Vi har bromsvätska DOT 4, DOT 5, DOT 5.1 från Bel-Ray, Red Line och Silkolene m.fl.

Övriga applikationer / produkter

Förutom våra egna MASTER-serie saluför vi andra smörjmedel, drivmedel, förbrukningsmaterial, verktyg och depåutrustning från ledande varumärken inom karting och motorsport.