Background
x
Sök
Privat (inkl moms) Företag (exkl moms)
Köpvillkor

Börja med Karting

Vad kul att ni är intresserade av att börja med gokart, eller karting som sporten kallas. Karting är en fantastisk motorsport som engagerar både föraren och ofta hela familjen!

Man kan börja med karting det året man fyller 6 år.

Läs mer om karting på Svenska Bilsportförbundets hemsida.

Ni har kanske redan provat att köra hyrkart eller besökt er närmaste kartingbana för att titta och ställa frågor till de aktiva? Annars rekommenderar vi att ni gör det, om det är möjligt.

Många föreningar har en Prova På-verksamhet där man kan få möjlighet att provköra en kart och få information av klubbens representanter. SBF arrangerar även Karting On Tour där man besöker olika banor med sin utrustning för att unga ska få testköra en kart. Prova På vänder sig oftast till barn mellan 6-15 år.

Hur kommer man i gång

1. Bli medlem i en klubb och tag licens

2. Införskaffa kart och personlig utrustning

3. Börja träna på klubbens utsatta träningstider

Börja träna karting

När ni bestämt er för att börja med karting är första steget att ta licens och bli medlem i en klubb. Licensutbildningen består av två delar - teorikurs och en uppkörning. SBF-anslutna klubbar arrangerar kontinuerligt licensutbildningar. Tag kontakt med er närmaste klubb för att få reda på när det finns möjlighet att delta i en licenskurs.

Förälder/ansvarig ledare kan gå en grundläggande funktionärskurs. Detta gör man enklast digitalt genom SBF’s Utbildningsplattformen.

De flesta klubbarna har fasta träningstider 2-4 gånger i veckan. Oftast tränar man på egen hand. Man kan få mycket tips och råd av de andra förarna och mekanikerna/föräldrarna i depån. Vissa klubbar eller team arrangerar organiserade träningar och läger vid enstaka tillfällen.

Licensutbildningen är en grund. Det är viktigt att fördjupa sina kunskaper om gällande regler, samt att föräldrar och ansvariga ledare påminner och repeterar regler för föraren, speciellt yngre barn som har svårt att ta till sig all information vid ett och samma tillfälle.

Införskaffa kart och utrustning

För att börja träna behöver man en kart, godkänd skyddsutrustning samt en liten uppsättning verktyg (mer info nedan). Man kan börja med att köpa begagnat, både begagnad utrustning och en begagnad kart. Hjälm ska man dock vara försiktig med att köpa begagnad eftersom den kan ha skador som inte syns.

Det kan vara svårt att veta vilken kart man ska köpa. Försök först ta reda på vilken klass ni ska köra, se mer info om olika klasser längre ned.

Barn fr. 6 år upp till 12-14 år börjar i Småkart. Främst chassi med 950 mm hjulbas. Det finns alternativ för väldigt korta eller väldigt långa förare.

Fr. 13 år kan man välja storkart. Instegsklassen är förslagsvis J125, eller S125 om man är över 15-16 år.

Prisbilden kan variera kraftigt beroende på skick och vad som ingår - rullande chassi utan motor eller komplett kart med motor, samt tillbehör som kartvagn, extra fäljar, regndäck etc.

Storlek på stolen är individuell och den kan behöva bytas även om du hittar en komplett kart.

Köper man en billig kart i sämre skick behöver man ofta renovera den eller byta inom kort, i takt med att man blir en bättre förare eller vill börja tävla.

För att karten skall vara godkänd för tävling krävs att både chassit och motorn uppfyller alla, vid varje tidpunkt, gällande tekniska regler. Äldre kartar kan fortfarande vara godkända att använda vid träning eller s.k. Historisk karting. Säkerställ att karten du köper uppfyller kraven enligt dina förväntningar och mål med träning och tävling.

Man behöver även en lämplig bil eller släp för att transportera karten till banan. Det kan vara möjligt att få in karten i en större kombi.

Det finns ett antal köp- och säljgrupper på Facebook (länkar nedan). Sök också på Blocket. Många gånger har även klubbkompisar begagnade kartar och utrustning att sälja vidare.

Klasser

Se tekniska regler KA-T 1.1.

"Småkart"

I småkartsklasserna Cadetti, Micro, Mini och J60 används småkartchassin. Det finns olika hjulbas, t.ex. 850, 950 och 1010 mm. 950 är standard. Man kan flytta pedalerna med hjälp av pedalställ för att passa förarens längd. För korta förare kan man även behöva flytta fram stolen. 850 används av mycket korta förare, främst i Cadetti. 1010 används av väldigt långa förare i 10-14 års åldern.
Maxbredd 1200 mm. Fritt fabrikat. I övrigt enligt KA-T 2.1.

Raket 95-motorn kan användas till klasserna Cadetti, Micro och Mini genom att bygga om och justera vissa delar. Detta gör motorn till ett kostnadseffektiv val.

J60 är en internationell klass och väljs av dem som siktar på att tävla internationellt eller vill köra den snabbaste klassen på nationell nivå.

Cadetti
Ålder: 6-10 år (fr.o.m. året man fyller 6, t.o.m. året man fyller 11*)
Motorer: Raket 60 (R60), Iame Norswift Cadetti, Raket 95 (R95) Cadetti
(Varvtalsbegränsad tändspole, ej elstart, Micro avgasfläns, fast tändning, squish).

Micro
Ålder: 8-10 år (fr.o.m. året man fyller 8, t.o.m. året man fyller 11*)
Motor: Raket 95 (R95) Micro
(Micro avgasfläns, begränsad tändning, squish).

Mini
Ålder: 10-14 år (fr.o.m. året man fyller 10, t.o.m. året man fyller 15*)
Motor: Raket 95 (R95) Mini
(Mini avgasfläns, fri tändning, squish).

Junior 60 (J60)
Ålder: 10-13 år (fr.o.m. året man fyller 10, t.o.m. året man fyller 14*)
Motorer: Av SBF nationellt homologerade 60 cc motorer som ska vara encylindrig med slirkoppling och elstart. Motorn ska alltid uppfylla homologeringshandlingarna för respektive motor.


"Storkart"

J125 och S125 är nationella samlingsklasser där man blandar flera motoralternativ från t.ex. IAME, Rotax och Vortex. Dessa är f.n. de största klasserna i Sverige.

OKJ, OK (och OK-NJ, OK-N) samt KZ2 är internationella klasser som går under FIA’s tekniska reglemente. OK står för Original Karting och motorerna saknar slirkoppling och elstart. KZ är växlade kartar med koppling, utan elstart.

DD2 och DD2 Masters är Rotax promotionklasser för äldre förare fr. 18. Tvåväxlade motorer med direktdrift, motorn driver direkt på bakaxeln utan kedja.

Junior 125 (J125)
Ålder: 13-15 år (fr.o.m. året man fyller 13, t.o.m. året man fyller 16*)
(fr. 12 år om man uppfyller vikt och licenskrav)
Senior 125 (S125)
Ålder: 14 år - (fr.o.m. året man fyller 14, ingen övre åldersgräns)
Motorer: IAME X30, Rotax Max, Vortex ROK, PRD Fireball
Nationellt homologerade, vattenkylda reedventilmatade encylindriga motorer på 125cc försedda med slirkoppling.

OK Junior (OKJ och OK-NJ)
Ålder: 12-14 år (fr.o.m. året man fyller 12, t.o.m. året man fyller 15*).
Nationella tävlingar: övre åldersgräns vid nationella tävlingar 17 år.
OK (och OK-N)
Ålder: 14 år - (fr.o.m. året man fyller 14, ingen övre åldersgräns)
Klasserna körs i enlighet med gällande FIA Karting teknisk föreskrift samt gällande homologeringar, med undantag för nationella däckföreskrifter och bränsleföreskrifter.

KZ2 (125 cc med växellåda)
Ålder: 15 år - (fr.o.m. året man fyller 15, ingen övre åldersgräns).
Klassen körs i enlighet med gällande FIA Karting teknisk föreskrift samt gällande homologeringar, med undantag för nationella däckföreskrifter och bränsleföreskrifter.
KZ2 Masters
Entusiaster och vissa arrangörer jobbar för att köra en KZ2-klass för förare över en viss ålder.

Rotax Max DD2
Ålder: 18 år.
Rotax Max DD2 Masters
Ålder: 32 år.
Klasserna körs i enlighet med RMC reglemente.


* För klasser med övre åldersgräns räknas förarens ålder vid ingången till det gällande kalenderåret.

Tävlingsserier

Det finns ett antal tävlingsserier i Sverige, samt promotionserier för olika motortillverkare.

IAME Series Sweden
En nationell serie som använder IAME-motorer. Körs ofta ihop med J/S125 vid serietävlingarna ovan men resultaten räknas separat mot de som kör med IAME-motorer.

RMC Sweden
En nationell promotionsserie för Rotax Max-motorer.

Swedish Kart League (SKL)
Kartingserie i Sverige som fokuserar på internationella klasser som J60, OKJ, OK och KZ2.

Skyddsutrustning

Personlig utrustning som krävs eller rekommenderas.

Hjälm

Hjälm

Junior skall ha hjälm märkt CMR/CMS med maximal vikt om 1100-1300 gr, beroende på storlek.
Seniopor skall ha godkänd hjälm med maximal vikt om 1500 gr.
Se regelbok för övriga godkända märkningar och krav.
Hår längre än axellängd skall vara i hjälmen eller sammansatt med hårsnodd innanför overallen.

Köp hjälm här

Overall

Overall

Overall av läder eller FIA/CIK homologerad tygoverall som i sin helhet täcker kropp, ben och armar.

Handskar och skor

Handskar som täcker händerna i sin helhet.
Skor av högskaftad modell så att anklarna täcks.

Revbensskydd

Revbensskydd

Fr.o.m. 1:e januari 2025 är det obligatorisk att ha FIA-homologerat revbensskydd med magplatta vid tävling i alla klasser utom Cadetti, Micro, Mini och J60. För övrigt rekommenderas revbensskydd, gärna med magplatta, för att skydda revben och bröstkorg från skador som kan uppstå på grund av de höga sidokrafter som påverkar kroppen i skarpa kurvor och vid stötar.

Köp revbensskydd här

Nackskydd/Nackkrage

Nackskydd

Nackskydd är inte obligatoriskt men även detta rekommenderas för att skydda nacken från de krafter som uppstår vid acceleration, inbromsningar, skarpa svängar eller vid en kollision. Nackskyddet, ofta i form av en krage av skumgummi eller ett specialutformat stöd, ger extra stabilitet åt nacken genom att begränsa huvudets rörelse.

Bensin och depåutrustning

Förutom kart och personlig utrustning behöver ni en del saker till karten och i depån.

Miljömatta och uppsamlingskärl

Miljömatta

Tankning och service är endast tillåtet i parkeringsdepån. Vid tankning och service skall karten placeras på ett markskydd, absorbent skall finnas för att fånga spill. Oftast använder man en miljömatta/depåmatta med tät underdel och absorberande överdel. Mattan skall vara stor nog att täcka under hela karten (Master Kartlube’s matta är 150x200 cm).

Det är också krav på uppsamlingskärl för bensin och olja. Kärlet ska vara ca 30x50 cm och rymma minst 10 liter.

Köp miljömatta, uppsamlingskärl och depåutrustning här.

Brandsläckare

Brandsläckare

Minst en fungerande brandsläckare av typ pulversläckare med en kapacitet på minst 6 kg. Brandsläckaren ska uppfylla minst typ pulver 34A 233 BC, enligt Svensk Standard SS 3656. Den ska vara placerad synlig och lätt tillgänglig vid din plats i depån.

Bensin och olja

Bensin och olja

Aspen+ 98 oktan alkylatbensin (lila dunk) är enhetsbränsle inom karting och det enda som är tillåtet att använda vid träning och tävling.

Bensinen ska blandas med 2-taktsolja. Det vanligaste är 4%, vilket också är maximal oljeinblandning (1L rakt ner i Aspen-dunken ger 4%, väldigt praktiskt). Vissa motorer skall ha mindre olja. Kontrollera med motortillverkaren.

Köp bensin och olja här.

Kedjespray och Smörjmedel

Kedjespray och Smörjmedel

Ni behöver även kedjespray och gärna smörjmedel till hjullager och andra rörliga delar.

Smörj kedjan med kedjespray sparsamt och ofta för att minska slitage på kedja och drev.

Bakaxellager, framhjulslager och kulleder bör smörjas med jämna mellanrum, minst efter varje träning för att skydda mot slitage och korrosion.

Läs våra tips för underhåll av din kart här.

Verktyg och depåvagn

Verktyg och depåvagn

För att kunna serva karten och transportera den mellan depån och banan behöver du en kartvagn. En vagn av hög kvalitet med bra hjul underlättar och håller i en evighet. Det finns både vanliga kartvagnar där två personer hjälps åt att lyfta upp karten, samt tippvagnar som gör att du kan lyfta upp karten på egen hand. Vanliga vagnar används av de flesta och gör att du enklast och bäst kommer åt att meka med karten. Om du använder en tippvag, se till att tanklocket är åtdraget och hjälmen inte ligger i stolen när du tippar karten!

Köp verktyg och depåvagn här.

Du kommer också att behöva en uppsättning verktyg. Börja smått och komplettera efter behov. Börja med att införskaffa:

Tändstiften i Raket-motorerna behöver en 19 mm hylsa. För de flesta övriga tändstift används en 21 mm tändstiftshylsa.

Inom kort kommer du troligtvis vilja komplettera med en slagskruvdragare 1/4" eller mutterdragare 3/8” samt tillhörande hylsa för att snabbare och enklare lossa och montera hjulmuttrar mm.

Skaffa en lätt och smidig verktygslåda, verktygsväska eller verktygsback som får plats på din kartvagn. En verktygslåda med många fack underlättar för att hålla ordning, och ger även plats till vissa reservdelar som kan vara bra att ha lätt tillgängliga vid banan - ett extra tändstift, hjulmuttrar, buntband, och en rulle eltejp kan rädda ett träningspass eller heat.


Vårt bästa tips; rådfråga kompisarna i depån!

Publicerat enligt gällande regler 2024.
För nationella eller internationella tävlingar kan andra regler eller krav tillämpas enligt SBF’s och/eller CIK-FIA’s reglemente.

Referenser och länkar: